preco je potrebne doplnat vitaminy

Prečo je potrebné dopĺňať vitamíny

V posledných rokoch sa čoraz viac výskumov zaoberá účinkami výživových doplnkoch a ich potrebou pre kvalitný a zdravý životný štýl. Možno by sme si mohli myslieť, že dostačujúce pre zdravie je vhodne zvolená pestrá strava. Viacerými odbornými výskumami bolo zistené že aj popri vhodne zvolenej strave je dôležité užívať doplnky1.

Veľké množstvo výživovej hodnoty sa stratí dopravou a rôznymi procesmi až kým jedlo neskonzumujeme. Rôzne  techniky spracovania, plus preprava, skladovanie, zmrazenie, rozmrazovanie, konzervovanie, varenie a takmer nevyhnutný časový odstup medzi varením a jedením – všetky tieto faktory ničia živiny v našej potrave a to finálna forma stravy, ktorú prijmeme obsahuje už len zlomok pôvodnej výživovej hodnoty. Aj keby sme v ideálnej situácii konzumovali dokonale čerstvú stravu, v odporúčaných dávkach sa samozrejme nemôže zohľadniť  individuálna biochémia tela, psychický stres, nezdravý životný štýl, znečistenie životného prostredia, kontraindikácia s liekmi, ktoré užívame – toto všetko pritom zvyšuje nároky na živiny ktoré musíme prijať. Keď to všetko zhrnieme a zoberieme do úvahy tak  jedlo samo o sebe, nedokáže zabezpečiť všetku výživu, ktorú  náš organizmus potrebuje1.

 

Koľko výživových doplnkov teda potrebujeme? Stačí nám doplňovať len doporučenú dennú dávku (DDD) ktorá sa uvádza na väčšine výrobkov?

 

Od roku 1940 výskumníci vyvíjajú usmernenia pre príjem živín potrebný na udržanie zdravia väčšiny ľudí. Vo väčšine článkov nájdete informácie o doporučených denných dávkach takzvaných RDA (Recommended Dietary Allowances) alebo u nás DDD. V roku 1994 USA implementovala nový systém s názvom DRI (Dietary Reference Intakes – Referenčné stravovacie dávky), ktorý je používaný ako všeobecný výraz pre súbor referenčných hodnôt na hodnotenie príjmu živín zdravými ľuďmi. Zatiaľ čo DDD (RDA, DRI) sú užitočné na prevenciu podvýživy, neriešia optimálny príjem výživy. Myslíme, si, že to je práve zásadný rozdiel.  Aktuálne výskumy naznačujú, že na budovanie dobrej imunity, zdravia  a prevenciu pred chorobami je nutná vyššia hladina živín ako je súčasná hladinu DDD (DRI).

DRI / DDD sú založené na údajoch z populácie, čo znamená, že neberú do úvahy biochemickú individualitu jednotlivca. Nie sú brané do úvahy vysoké nároky na živiny, napríklad pri chorobe, chronickom strese, vysokej úrovni cvičenia, fajčení , alkohole, obmedzujúcich stravovacích návykoch, toxicite okolitého prostredia, liekoch, nadmorskej výške alebo podnebí kde žijete atď.

 

DDD (DRI) tiež nesúvisí s hladinou výživných látok nachádzajúcich sa v potravinách. Napríklad ak zjete 100 gramov ustrice získate medzi 37,9 až 182 mg zinku (344% – 1654% DRI.) Inými slovami, v jednej porcii získate takmer 3 – 16 dňovú dávku odporúčaného množstva zinku len z jedného jedla z ustrice2.

DR Rogera Williams vo svojej práci upozornil práve na veľké nezrovnalosti v nutričných potrebách z človeka na človeka. Podrobne to uvádza vo svojej knihe Biochemical Individualuality. (Williams,1956, 1998). Od tej doby vedci skúmajú, aká je optimálna výživová dávka.

Emanuel Cheraskin, MD, DMD a William M. Ringsdorf DMD, na Lekárskej fakulte Univerzity v Alabame vykonali 15-ročnú štúdiu na určenie optimálnych nutričných dávok  – SONA (Cheraskin, 2005; Schauss, 2006) (SONA – Suggested Optimal Daily Nutritional Allowances -Navrhované optimálne denné výživové dávky) – Skúmali 50 potrebných látok ktoré odporúčala  americká komora pre jedlo a výživu.

Za 15 rokov štúdie, títo dvaja priekopníci v oblasti výživy uskutočnili komplexné hodnotenie zdravia (dotazníky o zdravotnom stave, fyzické skúšky, laboratórne merania, testy srdečných funkcií  a testy  regulácie cukru v krvi) a zhromaždili údaje o príjme živín od 13 500 dospelých mužov a žien žijúcich v šiestich regiónoch Spojených štátov.

Cheraskin a Ringsdorf dali do vzájomného vzťahu príjem základných živín s príznakmi chorôb. Najzdravší jedinci, ktorí mali najmenej klinických príznakov a symptómov, užívali potravinové doplnky a konzumovali diétne jedlá bohatšie na základné výživné látky v pomere ku kalóriám ako tí, ktorí mali viac klinických príznakov a symptómov chorôb. Vychádzajúc z logického predpokladu, že tí, ktorí sú bez príznakov, sú zdravší ako tí, ktorí majú klinické príznaky a symptómy chorôb, stanovili ideálny denný príjem každej základnej výživnej látky na tej úrovni, ktorú konzumovali ľudia bez príznakov chorôb. Cheraskin a Ringsdorf našli optimálne dávky základných výživných látok, ktoré stúpajú s vekom. DDD (RDA, DRI) dávky minerálov a vitamínov, ktoré zabránia príznakom nedostatku u zdravého priemerného dospelého, nie sú totožné s dávkami pre optimálne zdravie, obzvlášť počas stresu, rastu, tehotenstva, dojčenia, pri namáhavých a športových činnostiach, liečbe chorôb a úrazov a v pokročilom veku3.

 

V tabuľke 1 a 2 sú uvedené ich porovnania medzi DDD (DRI) a ich navrhovanou dávkou SONA.  U väčšiny  látok je vidieť že ich odporúčaná optimálna denná dávka (SONA) je niekoľkonásobne vyššia ako  DDD (DRI) , ktorá je v súčasnosti braná ako tá hodnota, ktorú dnes zohľadňujeme pri kúpe doplnkov a ich dávkovaní2

Vitamíny porovnanie DDD a SONA

Tab 1 – Vitamíny rozpustné v tukoch (šedá farba) a vitamíny rozpustné vo vode (biela farba).

Tab 2 – minerály

POZN: DDD – Doporučená denná dávka, SONA – navrhovaná optimálna denná dávka

Kde je uvádzaná hodnota v rozsahu , prvá hodnota je pre osoby vo veku od 19-50 rokov, druhá hodnota je pre osoby 51 rokov a staršie

Koľko vitamínov a v akej forme máme brať?

Na základe vyššie uvedených štúdií o zdravých ľuďoch a ich dennom príjem živín, boli štúdiou dosiahnuté nasledovné závery o vitamínových a minerálnych doplnkoch: Pri výbere vhodného doplnku výživy je rozumné pamätať na to, že by mal poskytovať všetky základné vitamíny a minerály vo vhodnom množtve a kombinácii a taktiež nevyhnutné stopové prvky .

Doplnok by sa mal užívať pred alebo počas každého z Vašich troch jedál – ale určite nie menej ako dvakrát denne. To zabezpečí, že všetkých viac ako štyridsať živín je súčasne prítomných v jednu dobu vo vašom zažívacom trakte – situácia, ktorá sa musí udržiavať pre optimálny rast, údržbu, a akúkoľvek potrebnú opravu buniek tela, tkanív, orgánov a systémov.

Na záver môžeme predpokladať že kvalitný vitamínovo-minerálny doplnok zabezpečí denný príjem živín približujúcim sa množstvám uvedeným v tabuľke nižšie:

Idealny doplnok vyzivy

Podľa týchto smerníc bol firmou ENEREX vytvorený aj produkt ENEREX Essentials, ktorý obsahuje všetky potrebné látky, v správnom množstve a pomere.

Enerex Essentials

V ENEREX Essentials sú živiny vypočítané na celý deň v troch tabletách. Na zabezpečenie optimálnej absorpcie a dobrého výsledku počas celého dňa sa odporúča užívať trikrát denne jednu tabletu spolu s jedlom. Užívanie jednej tablety ENEREX Essentials s každým jedlom by malo zabezpečiť dostatok esenciálnych vitamínov, minerálov a enzýmov, ktoré sú potrebné na to, aby dodali strave vyváženosť tých živín, ktoré sú odporúčané svetovými odborníkmi na výživu. Taktiež sa odporúča zahrnúť stravovací doplnok Omega 3 a Omega 6 esenciálne mastné kyseliny, ktoré sú v bežnej strave tiež často nedostatočné a hlavne však v zlom pomere. Jedna tableta 3xdene Omega More firmy ENEREX zabezpečí základný doplnok esenciálnych mastných kyselín. 

 

 

ZDROJE:

1 DR Emanuel Cheraskin, M.D. DIET & SUPPLEMENTATION Keys to Optimal Health online : https://www.science.edu/CheraskinPaper/CheraskinPaper.pdf

2 Hawthorn university, The Suggested Optimal Daily Nutritional Allowances (SONA),  online https://www.aunaturalenutrition.com/uploads/1/7/2/5/17259806/sonas.pdf

3 DR Juraj Fillo CsC, Brožúra k produktu enerex essentials

Cheraskin, E. (2005). Diet & Supplementation: Keys to Optimal Health (pp. 10).

 Independence, MO: International Academy of Science.

Lieberman, S., & Bruning, N. (2007). The Real Vitamin and Mineral Book. (4th ed.). New

York, New York: Penguin Group.

Mateljan, G. (2007). Health-Promoting Nutrients from the World’s Healthiest Foods.

 In The World’s Healthiest Foods. (1st ed.). pp. 733-804. Seattle, Washington:

 George Mateljan Foundation.

McGuire,M., Beerman,K. (2011) Nutritional Sciences: From Fundamentals to Food.

 (3rd ed.). Belmont, California: Wadsworth Cengage Learning.

National Academy of Sciences (2010). Dietary Reference Intakes (DRI’s): Recommended

 Intakes for Individuals.

http://www.iom.edu/Activities/Nutrition/SummaryDRIs/~/media/Files/Activity%

20Files/Nutrition/DRIs/New%20Material/7_%20Nutrients%20Summary.pdf

Ross, J. (1999). Your Master Nutritional Supplement Plan. In The Diet Cure. (1st ed.).

 (pp. 248-254). New York, New York: Penguin Group.

Schauss, A. G. (2006). Suggested Optimum Nutrient Intake of Vitamins, Minerals, and

 Trace Elements. In J. Pizzorno, Murray, MT. (Ed.), Textbook of Natural Medicine 3rd

 Ed. (Vol. 2, pp. 1275-1320). St. Louis, MO: Churchill LIvingstone / Elsevier.

Williams, R. J. (1956). Biochemical individuality; the basis for the genetotrophic concept. New

York,: Wiley.

Williams, R. J. (1998). Biochemical individuality : the basis for the genetotrophic concept ([1998

ed.). New Canaan, Ct.: Keats Pub.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nákupný košík